Generella köpvillkor
GENERELLA KÖPVILLKOR
Avtalspartner och kontaktuppgifter
Genom att som svensk konsument köpa produkter eller tjänster via webbutik på www.simons.se eller genom att skicka ett mail till oss med beställning ingår köparen avtal med Ray Metallfabrik AB, orgnr 556080-1465 :
Ray Metallfabrik AB
Lagmanshagavägen 1
514 55 Ljungsarp
Sverige
www.simons.se / www.ray.se
Tel växel (kundtjänst): 0321-530930
Mail kundtjänst: mail@ray.se
Mail order: order@ray.se
Priser och vad som ingår i priset
Angivna priser på www.simons.se är inklusive 25% svensk moms Det går även att se priser exklusive moms om detta ställs in via huvudmenyn.
Priser avser enbart köp av produkter. Montering och/eller konstruktionshjälp ingår inte i priset. Montering och konstruktionshjälp är inte heller något vi tillhandahåller som extra tjänst som går att köpa hos oss. Frakt/hanteringskostnad tillkommer med 150 kr inkl. moms för order under 1000 kr inkl. moms.
Beställning svensk konsument
Lägg din order direkt i webbutiken, eller skicka ett mail med din beställning till order@ray.se. Vi tar inte emot telefonbeställningar från privatpersoner.
Vi har även ett stort antal återförsäljare av våra produkter över hela landet, och återförsäljarlista finns på www.simons.se. Har återförsäljare inte våra artiklar på lager, så kan de ta hem dem på beställning. Vid beställning hos återförsäljare gäller respektive återförsäljares priser och köpevillkor.
När blir avtalet bindande för svensk konsument
När du lägger en order i via webbutiken, får du en bekräftelse/ordererkännande att ordern har skickats till oss. Lägger du din order via mail så registrerar vi din order och bekräftar sedan din order via mail. Vi i går igenom varje order och kontrollerar så att alla uppgifter stämmer, bestämmer frakt och fraktsätt etc. Om något skulle avvika gällande din lagda order så tar vi direkt kontakt med dig och i samband med detta har du givetvis också möjlighet att ändra eller avbryta din beställning. Avtalet blir bindande i och med att du får betalinfo från Klarna (gäller köp i webbutik) eller slutlig bekräftelse på din mailorder via mail från oss.
Vi strävar efter att godkänna inkomna order senast arbetsdagen efter att vi emottagit dem, men avvikelser kan förekomma. Under högtider som jul, nyår, påsk och andra röda dagar samt under industrisemester behandlas inga order som inkommit under stängning innan vi öppnat verksamheten igen. Information om när stängning utöver ordinarie öppettider och röda dagar infaller ska finnas på www.simons.se i god tid innan och under stängningen.
Skulle det vara så att vi av någon anledning inte kan behandla beställningen, så tar vi mailkontakt med dig som kund för komplettering av uppgifter och/eller för att informera om orsaken till att beställningen inte kan genomföras.
Lagerstatus
Artiklar i online katalogen presenteras med färgkodad lagerstatus. Grön=finns i lager. Gul=ett fåtal kvar i lager Röd= slut på lagret. Det går inte att göra förbeställningar på artiklar som är slut på lagret eller lägga dem i kassan i webbutiken. Vill du veta när en artikel ev. kommer in på lagret igen, vänligen kontakta kundtjänst mail@ray.se
Vi tillverkar de flesta av produkterna som visas i online katalogen själva och lagerhåller dem på plats vid fabriken i Ljungsarp. Vi säljer enbart lagerförda artiklar i webbutiken och utför inte montering av avgassystem, specialbyggen av enstaka avgassystem eller avgasdelar och modifierar inte befintliga produkter. Vi reserverar oss för slutförsäljning och/eller lagersaldofel– detta gäller alla produkter.
Betalning
För privatpersoner och leverans inom Sverige gäller:
När beställning sker via webbutik används de betalningsalternativ som erbjuds via betaltjänsten Klarna Checkout.
När beställning sker via mail, skickas efterkrav vanligtvis när utleverans skett från vårt lager, men förskottsbetalning förekommer också vid till exempelvis större ordersummor.
Fraktkostnad och leverans
Leverans sker endast inom Sverige. Beställer du som privatperson för över 1000 kr inklusive moms blir din order alltid fraktfri. För order som underskrider 1000 kr inklusive moms, utgår en enhetsfrakt på 150 kr inklusive moms oavsett storlek eller ordervärde på beställningen. Vid beställning i webbutik framgår fraktkostnaden i kassan.
Vi använder oss av DHL för leverans till privatperson, men förbehåller oss rätten att byta transportör. Lämplig frakttjänst avgörs av Ray Metallfabrik AB. Beroende på hur beställningen ser ut kan olika leveranssätt bli aktuella - via utlämningsställe eller hemleverans. Normalt registrerar och packar/utlevererar vi en beställning senast arbetsdagen efter ordertillfället, med reservation för längre hanteringstider under högsäsong och i semestertider. Genomsnittlig leveranstid efter det att beställningen är utlevererad från lager är 1-3 arbetsdagar inom Sverige, men vi kan aldrig garantera leverans till en viss tidpunkt. Vi friskriver oss för kompensationer p.g.a. förseningar som uppstått hos speditör eller annan part och som därmed ligger utom vår kontroll.
Skulle det ha uppstått fraktskador på produkterna, eller om du upplever att du fått fel produkter eller om det saknas något eller du fått fel antal vid din leverans, kontakta kundtjänst snarast möjligt på tel. 0321-530930 eller mail@ray.se, som då hanterar detta som ett reklamationsärende. Se vidare Reklamation/garanti nedan.
Ångerrätt och retur av vara
Du har 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit den beställda varan, förutsatt att varan är i nyskick vid returen. Vill du utnyttja din ångerrätt, så är det du som kund som står för returfrakten. Returer skickas till oss med frakttjänst riktade mot företag. Vi hämtar inte ut paket på serviceställe. Returblankett ska fyllas i och bifogas paketet, kommentera gärna med orsak till returen om du så önskar. Kom även ihåg att skicka returpaketet så att det går att spåra och spara spårningsnumret.
Reklamation och/eller garantiärende – gäller även felskick eller fraktskador på beställda varor
Vill du reklamera en vara eller har ett garantiärende, vänligen kontakta kundtjänst på order@ray.se, eller ring 0321-530930. Läs mer om våra garantier på www.simons.se
Vi ber dig också att kontakta kundtjänst om du upplever att du fått fel vara, det är något fel på varan, att du saknar eller fått fel antal av en vara, eller att något blivit skadat vid transport – detta hanteras som garantiärende/reklamation av Ray Metallfabrik AB.
Återbetalning returer
* Har du gjort din beställning via webbutik och Klarna Checkout, logga in på ditt Klarna konto eller använd Klarna app och klicka på ”Rapportera retur” på den faktura det gäller, följt av ”Jag har returnerat mina varor”. Då pausas fakturan så den inte riskerar att förfalla, och när vi på Ray hanterat returen, justerar vi din order avseende det du returnerat, varpå du får en bekräftelse av Klarna via mail.
* Har du gjort din beställning på annat sätt än via webbutik, vänligen kontakta kundtjänst för mer info på 0321-530930 eller order@ray.se – före du skickar tillbaka din retur.
Reklamation/garanti
2 års allmän garanti gäller för alla produkter som marknadsförs via webbutiken/på www.simons.se, förutom för produkter som är så kallade Fyndvaror. För Fyndvaror gäller enbart Konsumentköplagen – det vill att du har rätt att lämna tillbaka varor som är behäftade med rena tillverkningsfel.
För avgassystem märkta ”Top Quality” och ”SS Quality” är garantin utökad till 5 år avseende genomrostning eller att produkten gått sönder trots vad som kan förväntas vara normal användning av produkten (läs vidare nedan). Den utökade garantin omfattar dock inte upphängningsdetaljer, packningar och klammer.
Den utökade garantin avser avgassystemets funktion och omfattar inte missfärgning av ytor eller s.k. flygrost – som är korrosion som kan uppstå i avlagringar från salt- och diverse vägpartikelbeläggningar och som kan byggas upp på rostfria ytor. (Flygrost kan avlägsnas genom noggrann rengöring av artikeln).
Leverantörens garantiansvar omfattar inte fel som förorsakas av oförutsedda arbetsförhållanden eller oriktig användning. Sålunda omfattar garantiansvaret bland annat inte fel förorsakat av oriktig montering, ändringar utan leverantörens skriftliga medgivande, av kunden oriktigt genomförda reparationer, normal förslitning eller försämring. Garantin gäller vidare endast om avgassystemprodukter använts på avsedda fordon och motorer i standardutförande (max 10% trimning). Garantin gäller ej vid tävlingskörning. På sportsystem kan ljudnivån förändras något efter en tids körning, och Ray Metallfabrik AB fråntar sig eventuella reklamationer med hänsyn till detta.
Beträffande universaldelar omfattar garantin enbart rena tillverknings- och materialfel. Inte i något fall omfattar garantin ytbehandling.
Förutsättningar för garantianspråk är att kvitto/faktura med inköpsdatum kan uppvisas. Har du köpt din produkt via återförsäljare ska du alltid i första hand vända dig till ditt inköpsställe.
På delar som på grund av leverantörens garanti levereras i utbyte eller omarbetats av leverantören själv, eller ombesörjs av kund efter leverantörens skriftliga medgivande, lämnas samma garanti som gäller för den ursprungliga produkten.
Giltighet avseende websidans och artiklarnas information
Priserna inkluderar 25% svensk moms. Priser och specifikationer/artikelinfo kan ändras utan föregående avisering. Bilder på www.simons.se är skyddade av upphovsrätten, och får inte användas för kommersiellt bruk annat än efter Ray Metallfabrik ABs medgivande. Alla ansträngningar har gjorts för att undvika felaktigheter på hemsidan www.simons.se och webbutikens uppgifter. Vi kan dock aldrig garantera att alla fakta har kommit till vår kännedom. Det kan inte garanteras att avgassystem passar till bilar med turbomotorer, dieselmotorer, högerstyrning, udda karossformer (t.ex. cabriolet) och andra specialvarianter, om inte detta särskilt har angivits i artikelinformationen. Avvikelser kan förekomma på direktimporterade bilar, och vi fråntar oss därför passformsgaranti på system till sådana fordon.
Vi gör vårt yttersta för att hålla all information avseende artiklar i webbutik aktuell och uppdaterad, men reserverar oss för ev. felaktig artikelinfo och pris fel på samtliga produkter i webbutiken.
Avbeställning eller ändring p.g.a. felaktig beställning
Vill du avbeställa eller ändra något i din beställning innan leverans skett, så kontakta kundtjänst omgående så kan vi försöka hjälpa dig med detta, enklast via mail@ray.se eller ring 0321-530930. Det är dock viktigt att du tar kontakt så snart som möjligt, så vi inte hinner leverera ut din beställning från vårt lager.